1.4 Digitalisaatio palvelualoilla
Tänään blogiin haluan kirjoitella aiheesta mikä koskee meitä jokaista joka päivä; Digitalisaatio palvelualoilla.
Palvelualat on olleet valtavassa kasvussa. Palveluihin voi kuulua muun muassa Netflix, terveydenhuolto, kampaamo tai tekninen tuki tuotteille.
Palvelualat jotka ovat ottaneet digitalisaation täyteen haltuunsa ja jotka uskovat sen tärkeyteen, ovat tutkimuksien perusteella niitä jotka menestyvät.
Ne firmat ja palvelut jotka ei siihen usko, menettävät suuren mahdollisuuden asiakkaista, jotka digitaalisia palveluita suosii, sekä digitaalisaation apu helpottaa omia työkaluja sekä tavoitteita. Palvelualalla digitalisaatio voi tuottaa uusia palveluita mutta myös helpottamaan ja nopeuttamaan vanhoja palveluita. Voimme tarkastella hyvänä esimerkkinä kuluttajien palvelutuotteet kuten Elisa Viihteen. Elisa Viihde tuo kotiisi suoratoistolla sarjoja ja elokuvia kohtalaisella kuukausimaksulla. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa videovuokraamoon tai ostaa elokuvaa itselleen, vaan voi pysyä kotona ja katsoa samalta palvelulta useita filmejä. Myös elokuvan osto kaatuu turhaksi koska hyvin harvoin samaa tulee katsottua toista kertaa. Näillä seikoilla on helppo osoittaa kuinka paljon järkevämpi palvelu on verrattuna siihen että kuluttajan joutuisi poistua kotoota, jonottaa kaupan kassalla ja matkustaa itse liikkeeseen. Tämänkin palvelun hankinta on tehty helpoksi verkkomaksulla, mikä on myös palvelu ja toimii täysin digitaalisesti. Palvelun onasdadgelmatkin voidaan ratkoa digitaalisesti. Muun muassa maksuvirhe voidaan jo pelkällä virhekoodilla selvittää missä meni vikaan, fyysistä henkilöä ei tarvita paikan päälle myöskään muun muassa teknisissä tuki palveluissa, kuten nettiyhteyksien ongelmien ratkomisessa tai tietokoneen ongelmien kanssa. Voit jättää esimerkiksi ongelmasi chat-palveluun. Myös Mehiläisellä on digitaalinen palvelu, jonka avulla voit tarkistaa lääkärin kanssa ongelmasi, ilman että välttämättä sinun tarvitsisi matkustaa paikan päälle. Myös lääkereseptit voidaan uusia tällä menetelmällä, joka on vain yhdessä puhelinsovelluksessa.
Palvelualat on olleet valtavassa kasvussa. Palveluihin voi kuulua muun muassa Netflix, terveydenhuolto, kampaamo tai tekninen tuki tuotteille.
Palvelualat jotka ovat ottaneet digitalisaation täyteen haltuunsa ja jotka uskovat sen tärkeyteen, ovat tutkimuksien perusteella niitä jotka menestyvät.
Ne firmat ja palvelut jotka ei siihen usko, menettävät suuren mahdollisuuden asiakkaista, jotka digitaalisia palveluita suosii, sekä digitaalisaation apu helpottaa omia työkaluja sekä tavoitteita. Palvelualalla digitalisaatio voi tuottaa uusia palveluita mutta myös helpottamaan ja nopeuttamaan vanhoja palveluita. Voimme tarkastella hyvänä esimerkkinä kuluttajien palvelutuotteet kuten Elisa Viihteen. Elisa Viihde tuo kotiisi suoratoistolla sarjoja ja elokuvia kohtalaisella kuukausimaksulla. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa videovuokraamoon tai ostaa elokuvaa itselleen, vaan voi pysyä kotona ja katsoa samalta palvelulta useita filmejä. Myös elokuvan osto kaatuu turhaksi koska hyvin harvoin samaa tulee katsottua toista kertaa. Näillä seikoilla on helppo osoittaa kuinka paljon järkevämpi palvelu on verrattuna siihen että kuluttajan joutuisi poistua kotoota, jonottaa kaupan kassalla ja matkustaa itse liikkeeseen. Tämänkin palvelun hankinta on tehty helpoksi verkkomaksulla, mikä on myös palvelu ja toimii täysin digitaalisesti. Palvelun onasdadgelmatkin voidaan ratkoa digitaalisesti. Muun muassa maksuvirhe voidaan jo pelkällä virhekoodilla selvittää missä meni vikaan, fyysistä henkilöä ei tarvita paikan päälle myöskään muun muassa teknisissä tuki palveluissa, kuten nettiyhteyksien ongelmien ratkomisessa tai tietokoneen ongelmien kanssa. Voit jättää esimerkiksi ongelmasi chat-palveluun. Myös Mehiläisellä on digitaalinen palvelu, jonka avulla voit tarkistaa lääkärin kanssa ongelmasi, ilman että välttämättä sinun tarvitsisi matkustaa paikan päälle. Myös lääkereseptit voidaan uusia tällä menetelmällä, joka on vain yhdessä puhelinsovelluksessa.
Palvelualoilla yritys voi hyödyntää robotiikkaa ja automatiikkaa asiakasanalysoinnissa. Yritys on tutkia asiakkaiden ikää, asuinseutua, sukupuolta, osto-ajankohtaa yms. Tällä tiedolla yritys voi kehittää vaikka markkinointia ja mainontaa tietämällä juuri kenelle on tarkoitus tuotetta ja palvelua myydä.
Jatkamme digitalisaation parissa myöhemmin.
Kommentit
Lähetä kommentti