1.4 Digitalisaatio palvelualoilla

Tänään blogiin haluan kirjoitella aiheesta mikä koskee meitä jokaista joka päivä; Digitalisaatio palvelualoilla.


Image result for online services
Palvelualat on olleet valtavassa kasvussa. Palveluihin voi kuulua muun muassa Netflix, terveydenhuolto, kampaamo tai tekninen tuki tuotteille.

Palvelualat jotka ovat ottaneet digitalisaation täyteen haltuunsa ja jotka uskovat sen tärkeyteenovat tutkimuksien perusteella niitä jotka menestyvät
Ne firmat ja palvelut jotka ei siihen uskomenettävät suuren mahdollisuuden asiakkaistajotka digitaalisia palveluita suosiisekä digitaalisaation apu helpottaa omia työkaluja sekä tavoitteita. Palvelualalla digitalisaatio voi tuottaa uusia palveluita mutta myös helpottamaan ja nopeuttamaan vanhoja palveluita. Voimme tarkastella hyvänä esimerkkinä kuluttajien palvelutuotteet kuten Elisa Viihteen. Elisa Viihde tuo kotiisi suoratoistolla sarjoja ja elokuvia kohtalaisella kuukausimaksulla. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa videovuokraamoon tai ostaa elokuvaa itselleenvaan voi pysyä kotona ja katsoa samalta palvelulta useita filmejäMyös elokuvan osto kaatuu turhaksi koska hyvin harvoin samaa tulee katsottua toista kertaaNäillä seikoilla on helppo osoittaa kuinka paljon järkevämpi palvelu on verrattuna siihen että kuluttajan joutuisi poistua kotootajonottaa kaupan kassalla ja matkustaa itse liikkeeseenTämänkin palvelun hankinta on tehty helpoksi verkkomaksullamikä on myös palvelu ja toimii täysin digitaalisesti. Palvelun onasdadgelmatkin voidaan ratkoa digitaalisesti. Muun muassa maksuvirhe voidaan jo pelkällä virhekoodilla selvittää missä meni vikaanfyysistä henkilöä ei tarvita paikan päälle myöskään muun muassa teknisissä tuki palveluissakuten nettiyhteyksien ongelmien ratkomisessa tai tietokoneen ongelmien kanssa. Voit jättää esimerkiksi ongelmasi chat-palveluunMyös Mehiläisellä on digitaalinen palvelujonka avulla voit tarkistaa lääkärin kanssa ongelmasiilman että välttämättä sinun tarvitsisi matkustaa paikan päälleMyös lääkereseptit voidaan uusia tällä menetelmälläjoka on vain yhdessä puhelinsovelluksessa.


Palvelualoilla yritys voi hyödyntää robotiikkaa ja automatiikkaa asiakasanalysoinnissa. Yritys on tutkia asiakkaiden ikääasuinseutuasukupuoltaosto-ajankohtaa ymsTällä tiedolla yritys voi kehittää vaikka markkinointia ja mainontaa tietämällä juuri kenelle on tarkoitus tuotetta ja palvelua myydä 

Jatkamme digitalisaation parissa myöhemmin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6.4 Gigantin SOME-kanavat