2.7 Immersiivinen ostamisympäristö


Immersiivinen ostamisympäristö

Tänään voisimme avata keskustelua jo paljon puhutusta virtuaalitodellisuudesta (virtual reality) ja lisätyn todellisuudesta (augmented reality). Käydään pikaisesti läpi mitä eroja näillä on ja mitä mahdollisuuksia on tuoda näitä verkkokaupan ympäristöön tulevaisuudessa.

Image result for virtual reality
Virtuaalinen todellisuus on keinotekoisesta ja tietokoneella luotua simulaatiota tai uudelleenluotua oikeasta elämästä ja elämäntilanteista. Sen tarkoituksena on saada käyttäjä tuntemaan että olisi oikeasti kokemassa ja tuntemassa simuloitua todellisuutta. Facebookin omista Oculus on yksi esimerkki näistä laitteista jota käytetään saavuttamaan virtuaalinen todellisuus käyttäjälle.


Image result for augmented realityLisätty todellisuus on teknologiaa mikä on tietokoneella generoituja parannuksia jo olemassa olevalle todellisuudelle. Ideana on tehdä todellisuudesta merkityksellisempää ominaisuudella että sitä voi hallinnoida. Lisättyä todellisuutta on jo olemassa. Puhelimessasi saattaa olla sovellus jolla voit mitata kameran avulla todellista pöytää esimerkiksi. Toisena esimerkkinä on puhelinsovellus jolla voi katsoa ja paikantaa tähtiä kameralla. Kolmantena hyödyllisenä esimerkkinä on puhelinsovellus jossa voi sijoittaa virtuaalisesti huonekalu huoneeseen myös kameran avulla. Näin pystyt katsoa sopisiko kyseinen huonekalu tilaan.

Verkkokauppa ja digitaalisoitu todellisuus

Image result for augmented reality and shopping
Lisätyllä todellisuudella voisi olla valtava hyöty verkkokaupan ja käytännön elämän kanssa. Mitä jos voisit katsoa ennen ostoa näyttäisikö joku vaate hyvältä päälläsi, miltä uudet vanteet näyttäisi autosi kanssa, sopisiko toisenlainen tapetti olohuoneeseesi. Mielestäni tätä voisi hyödyntää varsinkin verkkokaupassa, jossa tuotetta ei voi helposti mallata ja visualisoida miltä ne näyttäisi todellisuudessa kun saat tuotteen kotiisi. Vielä tällä hetkellä suurin osa näistä olisi toimivia ideoita puhelimen kanssa, joissa on kamera, mutta tulevaisuudessa voisi olla mahdollista heijastaa kuva suoraan todellisuuteen, eikä tarvitsisi katsoa puhelimen näytön läpi.

Image result for virtual reality shopping mall
Virtuaali todellisuus ja verkkokauppa on toinen yhtä hyvä idea jota voi hyödyntää verkkokaupassa. Voisit katsoa miltä asunto näyttää uusilla huonekaluilla tai voisit mennä asuntonäyttöön, eikä tarvitsisi mennä paikan päälle tai voi miettiä jopa virtuaalisia ostoskeskuksia. Ajatus mietityttää monia ja sen eettisyys on ollut monella puheenaiheena. Huolen aiheena on ollut ettei tarvitse poistua kotoota ja sen pitkäaikaiset vaikutukset yhteisölle.


Tämä saa varmasti aikaan keskustelua miten nämä vaikuttaisi sosiaalisiin asioihin mutta toiset voi katsoa sitä ajansäästönä.

Kommentit

  1. Persoonallisuus paistaa mielestäni loistavasti läpi tekstin alusta loppuun saakka. Tuo lisätty todellisuus pisti silmään, kun itsekkin asiasta olen lukenut ja sitä oli avattu hyvin. Tämän tekstin jälkeen tiedän taas uutta eli mitä tarkoittaa VR. Hyvä ja persoonallinen teksti kaikin puolin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6.4 Gigantin SOME-kanavat

1.4 Digitalisaatio palvelualoilla