2.7 Immersiivinen ostamisympäristö
Immersiivinen
ostamisympäristö
Tänään
voisimme avata keskustelua jo paljon puhutusta virtuaalitodellisuudesta (virtual
reality) ja lisätyn todellisuudesta (augmented reality). Käydään pikaisesti
läpi mitä eroja näillä on ja mitä mahdollisuuksia on tuoda näitä verkkokaupan
ympäristöön tulevaisuudessa.
Virtuaalinen
todellisuus on keinotekoisesta ja tietokoneella luotua simulaatiota tai
uudelleenluotua oikeasta elämästä ja elämäntilanteista. Sen tarkoituksena on
saada käyttäjä tuntemaan että olisi oikeasti kokemassa ja tuntemassa simuloitua
todellisuutta. Facebookin omista Oculus on yksi esimerkki näistä laitteista jota
käytetään saavuttamaan virtuaalinen todellisuus käyttäjälle.
Lisätty
todellisuus on teknologiaa mikä on tietokoneella generoituja parannuksia jo
olemassa olevalle todellisuudelle. Ideana on tehdä todellisuudesta merkityksellisempää
ominaisuudella että sitä voi hallinnoida. Lisättyä todellisuutta on jo olemassa.
Puhelimessasi saattaa olla sovellus jolla voit mitata kameran avulla todellista
pöytää esimerkiksi. Toisena esimerkkinä on puhelinsovellus jolla voi katsoa ja
paikantaa tähtiä kameralla. Kolmantena hyödyllisenä esimerkkinä on puhelinsovellus
jossa voi sijoittaa virtuaalisesti huonekalu huoneeseen myös kameran avulla. Näin
pystyt katsoa sopisiko kyseinen huonekalu tilaan.
Verkkokauppa
ja digitaalisoitu todellisuus
Lisätyllä
todellisuudella voisi olla valtava hyöty verkkokaupan ja käytännön elämän
kanssa. Mitä jos voisit katsoa ennen ostoa näyttäisikö joku vaate hyvältä
päälläsi, miltä uudet vanteet näyttäisi autosi kanssa, sopisiko toisenlainen tapetti
olohuoneeseesi. Mielestäni tätä voisi hyödyntää varsinkin verkkokaupassa, jossa
tuotetta ei voi helposti mallata ja visualisoida miltä ne näyttäisi
todellisuudessa kun saat tuotteen kotiisi. Vielä tällä hetkellä suurin osa
näistä olisi toimivia ideoita puhelimen kanssa, joissa on kamera, mutta tulevaisuudessa
voisi olla mahdollista heijastaa kuva suoraan todellisuuteen, eikä tarvitsisi
katsoa puhelimen näytön läpi.
Virtuaali
todellisuus ja verkkokauppa on toinen yhtä hyvä idea jota voi hyödyntää verkkokaupassa.
Voisit katsoa miltä asunto näyttää uusilla huonekaluilla tai voisit mennä asuntonäyttöön, eikä tarvitsisi mennä paikan päälle tai voi
miettiä jopa virtuaalisia ostoskeskuksia. Ajatus
mietityttää monia ja sen eettisyys on ollut monella puheenaiheena. Huolen
aiheena on ollut ettei tarvitse poistua kotoota ja sen pitkäaikaiset
vaikutukset yhteisölle.
Tämä
saa varmasti aikaan keskustelua miten nämä vaikuttaisi sosiaalisiin asioihin
mutta toiset voi katsoa sitä ajansäästönä.
Persoonallisuus paistaa mielestäni loistavasti läpi tekstin alusta loppuun saakka. Tuo lisätty todellisuus pisti silmään, kun itsekkin asiasta olen lukenut ja sitä oli avattu hyvin. Tämän tekstin jälkeen tiedän taas uutta eli mitä tarkoittaa VR. Hyvä ja persoonallinen teksti kaikin puolin.
VastaaPoista