5.3 Ohjelmallinen ostaminen
Heippa vaan taas lukijat!
Tänään on puheen aiheena markkinoinnin
automaatio ja ohjelmallinen ostaminen.
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan
automaatiota. Tarkoituksena no leikata manuaalista työtä digitaalisesta
mainonnasta. Kuulostaa hyvältä, eikö? Ideana on arvioida jokaisen mainostajan
mainosnäytön arvon ja sillä voi varmistaa se että tehoaa. Eli mm. mainoksen
klikkausmäärät ja katsojamääriä voi seurata. Myös ostamisessa voidaan hyödyntää
ostajien dataa mainostajalle. Datalla ja tiedoilla voidaan myöhemmin kohdentaa
viesti juuri oikealle potentiaaliselle ostajalle.
IAB Finlandin julkaisussa oppaassa
selostetaan että tarkoituksena on helpottaa mainonnan ostajan työtä
digitaalisuuden avulla. Työkaluja mitä IAB Finland tarjoaa on muun muassa päätöksentekomoottori,
joka arvioi mainosnäytön arvon.
Yritykselle joka haluaa mainostaa, voisi
hyödyntää tätä, jos on kyseisellä alla eli markkinointialalla jossa keskitytään enemmän muihin asioihin, kuin mainonnan ostamiseen ja halutaan säästää manuaalista työtä. Silti yrityksen
on tärkeä ymmärtää muun muassa mainosnäytön arvoa ja mitä haluaa. Olisi myös järkevää
käyttää aikaa mainosnäyttöjen ostamiseen tässä esimerkissä. Jos kuitenkaan
yrityksellä ei ole markkinoinnin ja mainonnan ammattilaista, voisin uskoa että
ohjelmallinen ostaminen voi toimia heille. Tämä ei silloin vaatisi vahvaa mainontastrategiaa
mainoksien hankinnalle ja missä ja milloin niitä näytetään ja millä
sivustoilla. Työkalut ovat vielä nuoria Suomessa, joten ajan kanssa uskoisin
tämän olevan aito apu yrityksille.
Ensi viikolla kirjoitellaan viimeistä
kertaa. Nähdään taas silloin!
Teksti oli kompakti kokonaisuus, mikä oli oikeastaan hyvä. Tosin, olisin kaivannut kuvitusta blogitekstiin. Se olisi jaotellut kokonaisuutta. Käsitteenä ohjelmallinen ostaminen ei ollut itselleni tuttu, joten oli hyvä, että luin tekstisi.
VastaaPoista