5.3 Ohjelmallinen ostaminen


Heippa vaan taas lukijat!

Tänään on puheen aiheena markkinoinnin automaatio ja ohjelmallinen ostaminen.

Mikä ihmeen ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota. Tarkoituksena no leikata manuaalista työtä digitaalisesta mainonnasta. Kuulostaa hyvältä, eikö? Ideana on arvioida jokaisen mainostajan mainosnäytön arvon ja sillä voi varmistaa se että tehoaa. Eli mm. mainoksen klikkausmäärät ja katsojamääriä voi seurata. Myös ostamisessa voidaan hyödyntää ostajien dataa mainostajalle. Datalla ja tiedoilla voidaan myöhemmin kohdentaa viesti juuri oikealle potentiaaliselle ostajalle.

IAB Finlandin julkaisussa oppaassa selostetaan että tarkoituksena on helpottaa mainonnan ostajan työtä digitaalisuuden avulla. Työkaluja mitä IAB Finland tarjoaa on muun muassa päätöksentekomoottori, joka arvioi mainosnäytön arvon.

Hyötyä oikeasti?

Yritykselle joka haluaa mainostaa, voisi hyödyntää tätä, jos on kyseisellä alla eli markkinointialalla jossa keskitytään enemmän muihin asioihin, kuin mainonnan ostamiseen ja halutaan säästää manuaalista työtä. Silti yrityksen on tärkeä ymmärtää muun muassa mainosnäytön arvoa ja mitä haluaa. Olisi myös järkevää käyttää aikaa mainosnäyttöjen ostamiseen tässä esimerkissä. Jos kuitenkaan yrityksellä ei ole markkinoinnin ja mainonnan ammattilaista, voisin uskoa että ohjelmallinen ostaminen voi toimia heille. Tämä ei silloin vaatisi vahvaa mainontastrategiaa mainoksien hankinnalle ja missä ja milloin niitä näytetään ja millä sivustoilla. Työkalut ovat vielä nuoria Suomessa, joten ajan kanssa uskoisin tämän olevan aito apu yrityksille.

Ensi viikolla kirjoitellaan viimeistä kertaa. Nähdään taas silloin!

Kommentit

  1. Teksti oli kompakti kokonaisuus, mikä oli oikeastaan hyvä. Tosin, olisin kaivannut kuvitusta blogitekstiin. Se olisi jaotellut kokonaisuutta. Käsitteenä ohjelmallinen ostaminen ei ollut itselleni tuttu, joten oli hyvä, että luin tekstisi.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

6.4 Gigantin SOME-kanavat

1.4 Digitalisaatio palvelualoilla